Profesionalno usmjeravanje u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju

U organizaciji nacionalnog Euroguidance Centra koji djeluje pri Agenciji za mobilnost i programe Europske unije, u Zagrebu je od 3. do 5. lipnja održan Euroguidance prekogranični seminar pod radnim naslovom „Profesionalno usmjeravanje u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju”, međunarodni događaj koji već niz godina okuplja stručnjake iz cijele Europe kako bi razmijenili prakse i predstavili inovacije u području profesionalnog usmjeravanja i karijernog savjetovanja. Ove su godine sudionici seminara bili iz 14 europskih zemalja: Austrije, Bugarske, Grčke, Hrvatske, Češke, Njemačke, Mađarske, Latvije, Poljske, Portugala, Srbije, Slovačke, Slovenije i Ukrajine, a svake je godine domaćin jedna od tih zemalja.

Kako je otvarajući seminar naglasila Antonija Gladović, ravnateljica Agencije za mobilnost i programe EU-a, Euroguidance nije samo mreža – to je uistinu zajednica koja pruža podršku praktičarima, pomaže im u učenju i umrežavanju s hrvatskim i europskim stručnjacima, pomaže im u učenju te omogućuje učenicima donošenje informiranih odluka. 

‒ Seminar se svake godine fokusira na drugačiju temu relevantnu za područje usmjeravanja te uključuje plenarna predavanja i tematske radionice koje vode stručnjaci, obrađujući ključne trendove i metodologije iz tog područja. Ovogodišnji seminar, u dva glavna predavanja i 16 radionica, okuplja 75 sudionika među kojima su hrvatski stručnjaci u profesionalnom usmjeravanju s Filozofskog fakulteta u Zagrebu i u Rijeci te s Instituta društvenih znanosti Ivo Pilar, zatim predstavnici Hrvatske obrtničke komore, CEDEFOP-a, Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih, Ministarstva rada, mirovinskoga sustava, obitelji i socijalne politike te naše sestrinske Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. 

Ovogodišnji seminar bavi se temom profesionalnog usmjeravanja u strukovnom obrazovanju i osposobljavanju ‒ SOO. Iako su učenici odabirom strukovnog obrazovanja već zakoračili na svoj željeni karijerni put, i dalje im je potrebna podrška jer je pred njima mnogo odluka koje moraju donijeti. Želimo zato vidjeti kako možemo podržati učenike i stručnjake u području strukovnog obrazovanja i osposobljavanja te kako ih usmjeravati, osobito sada u kontekstu novog europskog političkog okvira Union of skills ‒ Unija vještina, kojim se obrazovanje, vještine i strukovni putovi pokušavaju uskladiti s tržištem rada. 

Seminar predstavlja učinkovite pristupe karijernom usmjeravanju i savjetovanju prilagođene potrebama učenika u stru

kovnim školama. Program ističe važnost suradnje između škola, poslodavaca, učenika i roditelja, kao i potrebu za kontinuiranim stručnim usavršavanjem strukovnih nastavnika i karijernih savjetnika, kako bi ostali usklađeni s trendovima na tržištu rada i pružali kvalitetno usmjeravanje učenicima ‒ zaključila je Antonija Gladović.

Plenarno izlaganje o strukovnom obrazovanju u Hrvatskoj održala je Andreja Uroić Landekić, voditeljica Odjela za unaprjeđenje sustava strukovnog obrazovanja u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih, a o važnosti karijernog usmjeravanja u strukovnom obrazovanju govorila je Maja Parmač Kovačić, profesorica s Odsjeka za psihologiju na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. 

Osim brojnih radionica održanih tijekom dva dana, pažnju je privukla i panel-rasprava na kojoj se razgovaralo o karijernom usmjeravanju koju je moderirala Darja Maslić Seršić, profesorica s Odsjeka za psihologiju na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.

Cynthia Harrison Villalba iz Europskog centra za razvoj strukovnog obrazovanja (CEDEFOP) predstavila je europsku i globalnu perspektivu u ovom području. 

‒ CEDEFOP je agencija Europske unije koja podupire razvoj politika strukovnog obrazovanja i osposobljavanja te pridonosi njihovoj provedbi. Mi promičemo razvoj strukovnog obrazovanja i osposobljavanja u EU prikupljanjem podataka te provedbom istraživanja i analiza kako bi se sustavi strukovnog obrazovanja uskla

dili s potrebama tržišta rada u Europi, potičemo razvoj cjeloživotnog učenja te pružamo informacije i analize o sustavima strukovnog obrazovanja i osposobljavanja te obrazovnim politikama u ovom području. Cilj je tih politika omogućavanje razvoja vještina, podrška tvrtkama u osposobljavanju zaposlenika te poticanje konkurentnijeg i inovativnijeg gospodarstva, uz proaktivnost i inovacije u tom području. Stoga provodimo mnogo aktivnosti, promičemo suradnju te obrazovanje i osposobljavanje, provodimo istraživanja i razvijamo nove alate kako bismo svim dionicima omogućili što bolju prohodnost sustavom, ali im i pomogli na putu do tržišta rada. 

Ako strukovno obrazovanje i osposobljavanje promatramo kao uski pojam koji se odnosi na specifična zanimanja i poslove srednje razine vještina, tada je ono doista ugroženo. No ako ga shvaćamo kao strukovno orijentirano učenje koje obuhvaća i niže i više razine obrazovanja, tada vidimo da napreduje. Postoje i tri scenarija: pluralistički u kojem SOO postaje standardni obrazovni put za sve, kao dio cjeloživotnog učenja, zatim distinktivni scenarij u kojem je SOO poseban obrazovni sektor, te namjenski scenarij u kojem se SOO shvaća kao osposobljavanje za stjecanje vještina potrebnih za uključivanje na tržište rada ‒ rekla je Cynthia Harrison Villalba. 

Zsanett Imre iz Strukovnog obrazovnog centra Székesfehérvár iz Mađarske predstavila je inovativne metode o tome kako motivirati osnovnoškolce da se usmjere u strukovno obrazovanje. 

‒ I dalje je prisutno mnogo zabluda o sustavu strukovnog obrazovanja i osposobljavanja, stoga moram naglasiti važnost educiranja roditelja, jer oni misle da svoje vješto i bistro dijete za koje žele da stekne fakultetsku diplomu mogu usmjeravati samo prema gimnazijama, a zanemaruju mogućnost strukovnog osposobljavanja. Želimo promijeniti tu paradigmu te im istaknuti sve benefite strukovnog obrazovanja, koje je odličan put prema tercijarnom obrazovanju, a pritom nudi sjajan temelj i mogućnost za uključivanje u tržište rada bez obzira na stjecanje fakultetske diplome ili ne. Osim roditeljima, želimo pristupiti i djeci, i to u što ranijoj fazi njihova obrazovanja, već u razrednoj nastavi, organizirajući razna događanja i prezentacije te pozivajući predstavnike tvrtki koji ih izravno upućuju u situaciju na tržištu rada. Još jedan izazov s kojim se susrećemo u radu jest rano napuštanje obrazovanja mladih koji nisu dovoljno uvjereni u svoje sposobnosti pa napuštaju školu ili pak u dobi od 14 godina nisu dovoljno zreli da donesu odluku o tome koju i kakvu školu odabrati. Stoga im moramo pomoći da izaberu te da ustraju na tom putu. Stoga održavamo radionice i savjetovanja, organiziramo razne aktivnosti i osmišljavamo društvene igre, radimo u skupinama i individualno, jer zajednički želimo naći odgovarajući način na koji mogu nastaviti svoje obrazovanje ‒ istaknula je Zsanett Imre.

Luka Kamenov, psiholog u Tehničkoj školi Ruđera Boškovića u Zagrebu opisao je na koji način radi s učenicima u svojoj školi odnosno kako im pomaže u usmjeravanju. 

‒ Djeca upisuju škole s općom idejom o tome što žele postati i čime se žele baviti u životu. No, te ideje često nisu realne, jer imaju viziju samo jedne stvari koju žele raditi, kao primjerice automehaničari, pa misle da će provesti cijeli dan popravljajući automobile u radionici, ali nemaju informaciju o svim os

talim radnim zaduženjima vezanima za to zanimanje. Također, često upisuju određene škole zato što im se u obitelji već netko bavi tim poslom odnosno zato što je roditelj vlasnik tvrtke u tom području, pa biraju zanimanja koja su im poznata. A onda tijekom školovanja osvijeste sve negativne strane svog izbora, idealna slika počne se urušavati, polako razvijaju nove interese te ih počnu privlačiti nove stvari koje nisu poznavali, jer prethodno jednostavno nisu imali dovoljno iskustva ni znanja. Počinju se potom pitati idu li u pravom smjeru, jesu li dobro izabrali ili su pogriješili. I tada nastupamo mi s informacijama o profesionalnom usmjeravanju. 

U svom radu želim se približiti učenicima, pokušavam doznati što vole, čime se bave u slobodno vrijeme, zašto su izabrali ovu školu te što žele biti kad je završe. Mnogo je problema, poput nedostatka motivacije, koji dolaze iz njihove nesigurnosti u ispravnost vlastita odabira, ali problemi se mogu smanjiti zahvaljujući profesionalnom usmjeravanju, odnosno našem pristupu, koji mora pružiti podršku i dati im informaciju. Jedna od metoda je popunjavanje upitnika ‘Moj izbor’ Hrvatskog zavoda za zapošljavanje koji pomaže pri odabiru zanimanja. Sastoji se od pitanja o vlastitim interesima i sklonostima, na temelju čega će sustav ponuditi zanimanja koja bi se učeniku mogla svidjeti. Slijedi niz pitanja o stečenim vještinama, znanjima i sposobnostima, a nakon toga i prijedlog deset zanimanja za koja je procijenjeno da bi im mogla odgovarati, uz detaljan opis posla – sadržaj tipičnih zadataka, potrebno obrazovanje, poželjne osobine radnika. I tim alatom uvijek počinjemo postupak profesionalnog usmjeravanja ‒ opisuje Luka Kamenov.

Lisa Fasching, koja predstavlja Savez austrijske industrije, govorila je o tome kako je zbog demografskog razvoja mnogim tvrtkama teško pronaći mlade talente: 

‒ Austrijska poduzeća imaju dobra iskustva s mladima sa završenom srednjom školom, ali i s onima koji su odustali od školovanja i pridružili se naukovanju. Osim obrazovanih radnika, traže i one sa stečenim temeljnim vještinama za rad, osjećajem odgovornosti, sposobnošću timskog rada odnosno razvijenim društvenim vještinama, što je jednako važno kao i stupanj obrazovanja. Rani susret učenika s radnim okružjem pomaže mladima u donošenju utemeljenih odluka, koji uz to stječu uvid u to kamo školovanje za određena zvanja vodi, a time profitiraju i tvrtke ˗ rekla je Lisa Fasching, a Birgit Tschense iz njemačke Službe za zapošljavanje nadovezala se te podijelila pozitivan primjer iz svoje zemlje u borbi protiv nezaposlenosti mladih: 

‒ Stopa nezaposlenosti među mladima u skupini između 15 i 24 godina u Njemačkoj iznosi 4,8 posto, a razlog tomu vjerojatno je bliskost i osjećaj povezanosti između poslodavaca i naučnika. Većina kvalificiranih radnika u Njemačkoj završila je naukovanje u tvrtkama u kojima se tijekom školovanja praktično osposobljavala i koje s naučnicima sklapaju ugovore o radu tijekom školovanja. To je dobro za obje strane ‒ tvrtke zapošljavaju radnike koje su same obučile, a mladi radnici su stekli neprocjenjivo iskustvo na početku svoga radnog vijeka. Tako je i prijelaz učenika iz škole na tržište rada gotovo neprimjetan, a dodatno je oplemenjen kvalitetnim profesionalnim usmjeravanjem. Unatoč nižim kvalifikacijama, napredovanje na tržištu rada omogućeno je svima, jer su za to nužne vještine, a ne razina stečenog obrazovanja. Stoga je strukovno obrazovanje dobar temelj te odličan izbor mladima na početku njihova puta, jer im otvara mnogo mogućnosti i prilika za usmjeravanje i napredovanje ‒ zaključila je Birgit Tschense. 

Želite primati važne vijesti?

Prijavite se na naš newsletter i povremeno primajte korisne savjete, najave te ekskluzivne ponude iz svijeta obrazovanja odraslih. Pametno, kratko i korisno.

Kako bismo poboljšali kvalitetu naših usluga, na ovoj stranici koristimo kolačiće. Kolačići su male tekstualne datoteke koje se pohranjuju u vašem internetskom pregledniku, odnosno, na vašem računalu ili mobilnom uređaju kada posjetite neku internetsku stranicu ili aplikaciju. Neki od kolačića koje koristimo potrebni su za normalno funkcioniranje stranice, dok ostali služe za prikupljanje podataka o korištenju stranice (statistiku), tako da vam olakšamo pretraživanje sadržaja i prilagodimo svoju stranicu vašim potrebama. View more
Cookies settings
Prihvaćam
Pravila privatnosti i kolačići
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Pravila privatnosti

Web stranica uciliste.pronova.hr posvećuje posebnu pažnju zaštiti osobnih podataka korisnika. Pravila privatnosti koja se odnose na informacije prikupljene putem kontakt obrasca ili putem službenih e-mail adresa zaposlenika Ustanove za obrazovanje odraslih Pronova usklađena je s Općom uredbom o zaštiti podataka (GDPR) koja se primjenjuje na cijelom teritoriju Europske unije. Pristup web stranici Ustanove je potpuno slobodan i nije potreban ikakav oblik registracije kako bi se pristupilo informacijama koje su na stranici navedeni. Podaci koji se na web stranici prikupljaju prilikom ispunjavanja kontakt obrasca (npr. ime i prezime, adresa, kontakt broj, e-mail adresa i slično). Osobni podaci su sve informacije koje se odnose na pojedinca čiji je identitet utvrđen ili se može utvrditi, izravno ili neizravno. To uključuje podatke poput imena i prezimena, adrese, OIB-a, broja telefona, e-mail adrese, IP adrese, podataka o obrazovanju, zaposlenju, kao i druge informacije koje mogu identificirati osobu. Davanje vaših osobnih podataka je isključivo na dobrovoljnoj osnovi, a prikupljamo samo one informacije koje su neophodne za obradu vašeg upita ili pružanje tražene usluge.

Podaci koji se prikupljaju

Vaše osobne podatke dostavljate dobrovoljno, a prikupljamo isključivo one informacije koje su potrebne kako bismo mogli obraditi vaš upit ili vam pružiti uslugu koju ste zatražili. Pravna osnova za obradu vaših podataka temelji se na Ugovoru o obrazovanju, Zakonskoj obvezi, Vašoj privoli, ako je primjenjivo. Ustanova za obrazovanje odraslih Pronova voditelj je obrade vaših podataka. Osobe u svakom trenutku imaju mogućnost zatražiti obavijest o osobnim podacima koje Ustanova ima u svojoj bazi podataka, ali isto tako osoba ima pravo zatražiti izmjene ili brisanje. Ako imate pitanja ili želite ostvariti prava u vezi sa svojim podacima, možete poslati upit na uciliste@pronova.hr. Ustanova za obrazovanje odraslih Pronova ozbiljno pristupa zaštiti privatnosti i brine da se osobni podaci obrađuju u skladu sa zakonskim propisima. Svi podaci čuvaju se u elektroničkom ili pisanom obliku, a pritom se koristi niz mjera zaštite kako bi se spriječio neovlašteni pristup – od sigurnosnih sustava do pažljivo definiranih pravila unutar tima. Pristup osobnim podacima imaju isključivo zaposlenici Ustanove za obrazovanje odraslih Pronova koji su za to ovlašteni, kao i vanjski suradnici s kojima imamo sklopljene ugovore, a koji su uključeni u pružanje naših usluga. Određene informacije možemo dostaviti nadležnim institucijama, kao što su HZZ ili Ministarstvo obrazovanja, ali isključivo kada je to propisano zakonom. Vaši osobni podaci neće se ni pod kojim uvjetima prodavati ili neovlašteno dijeliti s trećim stranama. Na našoj web stranici moguće je pronaći poveznice koje vode na druge stranice ili usluge koje ne nadzire Ustanova za obrazovanje odraslih Pronova. Za sadržaj, proizvode ili praksu tih drugih stranica ne snosimo odgovornost, a postojanje poveznica ne znači da ih podržavamo ili smo s njima povezani. Za potrebe analize posjećenosti koristimo alat Google Analytics, koji nam pomaže da bolje razumijemo koliko i kako se naša stranica koristi. Ova usluga koristi kolačiće, a više informacija o njoj, kao i upute o upravljanju postavkama kolačića, dostupne su na službenim stranicama Google Analytics.

Rok čuvanja prikupljenih podataka

Osobni podaci korisnika čuvaju se onoliko dugo koliko je potrebno da bi se ispunila svrha u koju su podaci prikupljeni. To jest, podaci se čuvaju prema zakonskih obvezama i internim aktima. Ako smatrate da su vaša prava povrijeđena, imate pravo podnijeti prigovor Agenciji za zaštitu osobnih podataka (AZOP) na adresu: Agencija za zaštitu osobnih podataka Martićeva ulica 14 10 000 Zagreb https://azop.hr/

Sigurnost podataka

Iako ulažemo maksimalne napore u zaštitu osobnih podataka i primjenjujemo razne sigurnosne mjere, uvijek postoji mala mogućnost da dođe do nenamjernog otkrivanja podataka, unatoč našim pravilima i zaštitnim postupcima. U takvim slučajevima, Ustanova za obrazovanje odraslih Pronova ne preuzima odgovornost za moguće štete koje bi mogle nastati korisnicima ili trećim stranama, u mjeri u kojoj to zakon dopušta.

Cookies

Na web stranici uciliste.pronova.hr koristimo kolačiće (engl. cookies). Kolačići su mali skupovi podataka koji služe kao anonimni identifikatori i šalju se vašem pregledniku kad posjetite određene stranice unutar naše web stranice. Kad prvi put posjetite neku stranicu, kolačići se pohranjuju na vaš uređaj i pomažu nam pratiti informacije o vašim prethodnim posjetama, poput broja pregleda stranica. Prilikom svake sljedeće posjete, vaši kolačići se očitavaju kako bismo omogućili brže i učinkovitije učitavanje informacija i postavki koje ste već prethodno postavili. Vaši kolačići ne sadrže osobne podatke, a pristup njima imaju samo stranice u okviru uciliste.pronova.hr — druge internetske stranice ne mogu ih koristiti. Za praćenje posjećenosti koristimo uslugu Google Analytics, koja nam pomaže prikupiti važne podatke o korištenju naše web stranice i poboljšanju korisničkog iskustva. Više informacija o Google Analyticsu i načinu upravljanja kolačićima možete pronaći na službenoj stranici support.google.com/analytics. Imate mogućnost isključiti kolačiće u postavkama vašeg internetskog preglednika, čime ćete spriječiti njihovo pohranjivanje na vaš uređaj. U slučaju ikakvih upita, kontaktirajte nas putem e-pošte na uciliste@pronova.hr. Ažurirano na dan 27. lipnja 2025.
Save settings
Cookies settings
Skip to content